راهنمای تبلیغ در گوگل

تبلیغ در گوگل ، گوگل ادوردز ، تبلیغ گوگلی

“Google”به عنوان معروفترین موتور جستجو، دارای بیشترین استفاده در سطح جهان است.همچنین گوگل در ميان كاربران ايراني داراي محبوبيت بسیار بالايي است و به جرات می توان گفت ایرانیان حداقل روزي يكبار از اين موتور جستجو استفاده مي نمايند.

گوگل چندین سال است كه ابزاري به نام گوگل ادوردز (Google Adwords) را معرفی نموده است تا مالکین وب سايت ها بتوانند محصولات و خدمات خود را طریق تبلیغ در گوگل معرفي نمايند. با اين روش به میلیارد ها كاربر اينترنتي در ايران و يا تمامي كشورهاي جهان خدمات و وب سایت خود را معرفی نمایید.

 

در گوگل ادوردز (Google Adwords) شما فقط در صورت كليك بر روي تبليغ توسط مخاطبين پول پرداخت مي كنيد، يعني گوگل تبليغ شما را در سمت راست و یا در بالای نتایج جستجو نمايش مي دهد و تا زماني كه مخاطب بر روي تبليغ گوگلی شما كليك نكرده است از اعتبارتان كم نمي شود ولي اگر مخاطب به آگهي شما علاقمند شد و بر روي آن كليك كرد، اعتبارتان كاهش مي يابد.

به ازاي هر بار کلیک و بازديد از وب سایت شما حداقل ۱ سنت کسر می گردد و مبلغ دقیق آن بستگي به نوع كلمات كليدي انتخاب شده و بازار رقابتی وب سایت شما دارد. در اين سيستم شما مي توانيد مشخص كنيد كه در هر روز حاضريد چه مبلغي براي تبليغ خود پرداخت نمایید (مثلا حداقل روزي يك دلار) و اگر تعداد بازديدها از سايت شما بيشتر از اين مبلغ شد تا روز بعد آگهي شما متوقف مي شود تا هزينه اضافي پرداخت نكنيد.

  • گوگل ادوردز یک سیستم مزایده آنلاین است که در آن تجارت هایی که کمپین های تبلیغاتی با کیفیت دارند می توانند با هزینۀ کمتر، بهترین رتبه را به دست آوردند.
  • شما می توانید با استفاده از تاکتیک هایی مانند زمانبندی تبلیغات و هدف گیری دقیق دستگاه های نمایش دهنده (رایانه های دسکتاپ یا موبایل)، هزینه تبلیغ گوگلی خود را مدیریت کنید.
  • تبلیغ در گوگل به دو شبکه Search Network و Display Network تقسیم می شوند. میانگین هزینه به ازای کلیک (CPC) تبلیغ گوگلی در Search Network بین ۱ دلار تا ۲ دلار است. زمانی که تبلیغ دهنده گزینه Search Network را انتخاب می کند، تبلیغ مورد نظر به صورت لینک متنی در نتایج جستجو نمایش داده می شود، اما در Display Network تبلیغات بنری (یا چند رسانه ای) بر روی تعداد زیادی وب سایت نمایش داده می شود، میانگین هزینه به ازای کلیک در Display Network کم تر از ۱ دلار است.

تفاوت جستجوی رایگان و غیر رایگان در گوگل

گوگل و جستجوی آن شامل دو بخش مي باشد :

  • جستجوي رايگان
  • جستجوي غير رايگان

تفاوت جستجوي رايگان و غير رايگان گوگل :

  • در جستجوي رايگان شما به ازاي يك يا حداكثر چند عبارت جستجو در ميان نتايج قرار مي گيريد كه معمولا اين كلمات، كلمات مورد تمايل شما نمي باشند ولي با تبليغ در گوگل شما مي توانيد به ازاي هر عبارتي كه تمايل داريد در نتایج جستجو قرار بگيريد .
  • در جستجوي رايگان ممكن است سايت شما در نتايج پايين مثلا در صفحات دوم به بعد قرار بگيرد و چون كاربر به احتمال زیاد در همان صفحه اول به نتيجه خواهد رسيد بنابراین وب سايت شما هرگز ديده نخواهد شد اما با تبليغ در گوگل سايت شما مي تواند در اولين نتایج جستجو قرار بگيرد.
  • در جستجوي رايگان ماه ها زمان لازم است و كوچكترين تغيير در آن نيز مجددا به ماه ها زمان نياز خواهد داشت اما با تبليغ در گوگل سايت شما طي چند ساعت در محل مورد نظر شما قرار خواهد گرفت و هر تغيير طي چند دقيقه اعمال خواهد شد.
  • در جستجوي رايگان شما هيچ ابزار مديريتي بر روي نتايج يك جستجو نداريد اما با تبليغ در گوگل شما بطور كامل مي توانيد نتايج جستجوي خود را مديريت نماييد.
  • با تبلیغات در گوگل شما مي توانيد وب سايت خود را در كشور خاص و يا زبان خاص به نمايش در آوريد ولي در جستجوي رايگان این امکان وجود ندارد.
  • در جستجوي رايگان گوگل هيچ گزارشي در اختيار شما قرار نمي دهد ولي با تبليغ در گوگل گزارشات و آنالیز دقیق از طرف گوگل در اختيار شما قرار مي گيرد .

راهنمای تبلیغ در گوگل

محبوب تربن فرمت آگهي تبلیغ در گوگل ، آگهي متني مي باشد و بعد از آن آگهي هاي تصويري و متحرك از محبوبيت بيشتري برخوردارند. از فرمت هاي ديگر آگهي هاي تبليغاتي گوگل ادوردز مي توان به آگهي هاي ويديويي، آگهي هاي محلي و آگهي هايي كه در تلفن هاي موبايل نمايش داده مي شوند، اشاره كرد.

 

آگهي شما در تبلیغ گوگلی شامل ( ۲۵ كاراكتر با احتساب (Space براي عنوان آگهي و و دوخط)  ۳۵كاراكتری) براي متن آگهي و (۳۵ كاراكتر) براي نمايش URL آگهي مي باشد.

اجزاء يك آگهی متنی برای تبلیغ گوگلی به شرح زير است:

  • عنوان آگهي – Headline بهترين عناوين آگهي، عناويني هستند كه به صورت مستقیم با كلمات كليدي تعريف شده همخواني دارند.
  • عنوان آگهي حداكثر مي تواند ۲۵ كاراكتر با احتساب space باشد.
  • در صورتي كه كلمه كليدي جستجو شده با كلمه كليدي كه در متن آگهي خود استفاده كرده ايد يكي باشد اين كلمه كليدي بصورت پررنگ در نمايش آگهي شما در تبلیغ گوگلی مشخص خواهد شد.
  • متن آگهي – (Description) متن آگهي شما بهتر است همزمان شامل منافع استفاده از محصول يا خدمات مورد تبليغ شما و هم انگيزه براي كليك كاربر بر روي آگهي شما باشد. متن آگهي دو سطر از آگهي تبليغ گوگلی شما را به خود اختصاص مي دهد كه هر كدام از سطرها مي توانند شامل ۳۵ كاراكتر باشند.
  • نمايش URL وب سايت شما – (Display URL) اين آدرس حتما نيازي نيست كه دقيقا آدرس مقصد شما (صفحه اي كه مشتريان با كليك بر روي آگهي شما به آن صفحه مي رسند) باشد ولي حتما بايد آدرسي باشد كه آدرس مقصد شما نيز در آن قرار دارد. حداكثر تعداد كاراكترها براي نمايش URL شما مي تواند ۳۵ كاراكتر باشد.
  • آدرس URL صفحه مقصد – (Destination URL) آدرس دقيق صفحه اي است كه كاربر با كليك بر روي آگهي گوگل ادوردز شما بايد به آن صفحه وارد شود. اين آدرس در آگهي شما نمايش داده نمي شود.

محل نمایش گوگل ادوردز

محل نمایش تبلیغ در گوگل

محل نمايش تبليغ گوگلی :

گوگل شامل بخش صفحات نتيجه جستجوي گوگل مي باشد، كنار و یا در قسمت بالاي نتايج جستجو. محل قرار گيري تبليغ در گوگل بصورت غير اختياري مي باشد و يك سيستم خودكار محل قرار گيري تبليغات را مشخص مي نمايد اما هرچه هزينه كليك شما بالاتر باشد شما در نتايج بالاتر قرار خواهيد گرفت.

ممكن است بدليل كثرت تعداد تبليغات آگهي شما در صفحه دوم نمايش داده شود كه در این حالت در صورتي كه بخواهيد تبليغ گوگلی شما در صفحه اول نمايش داده شود شما بايد هزينه كليك(CPC) را افزايش دهيد.

گوگل داراي رابطه همكاري با هزاران سايت در سراسر دنيا مي باشد كه بطور مثال مي توان جي ميل را نام برد. در صورتي كه برای تبلیغ گوگلی شما اين ويژگي را انتخاب نماييد تبليغ شما بر اساس الگوريتم هايي خاص در اين شبكه نمايش داده مي شود اما بطور كل با توجه با نادقيق بودن اين شبكه و عدم امكان مديريت دقيق استفاده از آن توصيه نمي شود. شبكه گوگل بزرگترين شبكه تبليغاتي آنلاين است كه به بيش از ۸۶ درصد كاربران اينترنت جهان خدمات ارائه مي كند.

 

براي اينكه بتوانيد با سيستم تبليغاتي گوگل ادوردز كار كنيد بايد با اين اصطلاحات آشنا بشوید :

پرداخت هزينه به ازاي هر كليك (Cost-Per-Click)  :

راهنمای تبلیغ در گوگل

گوگل ادوردز بر اساس مدل CPC عمل مي كند. به عبارتي ديگر، هنگامي كه كاربري بر روي تبليغ گوگلی شما كليك می کند، ادوردز از حساب شما هزينه اي را بابت هر كليك كسر مي نمايد. اگر تبليغ گوگلی شما هنگام جستجو كلمه کلیدی شما به كاربر نمايش داده شود و كاربر برروي آن كليك نكند، ادوردز هيچ هزينه اي را از حساب شما كسر نخواهد كرد.

 

 

 

ميزان كيفيت آگهی در سيستم ادوردز (Quality Score) :

تبلیغ گوگلی با اسمارت مدیا

براي اينكه آگهي شما بتواند براي يك كلمه كليدي نمايش داده شود، بايد از Quality Score كافي برخوردار باشد QS. مقياسي براي سنجش كيفيت كلمه كليدي و آگهي تبليغاتي بوده و در تعيين كمترين هزينه  (First Page Minimum Bid) كه براي نمايش آگهي بايد پرداخت شود نقش اصلي را ايفا مي كند. هرچه قدر ميزان QS بيشتر باشد، حداقل هزينه براي هر كلمه كليدي كاهش پيدا مي كند و درنتيجه شما هزينه كمتري را براي تبليغ در گوگل پرداخت مي نمایید.

از عواملي كه در تعيين Quality Score نقش دارند مي توان به موارد زير اشاره كرد:

  1. ميزان تناسب و ارتباط متن آگهي با كلمه كليدي اختصاص داده شده به آن
  2. اطلاعات مربوط به عملكرد كلمات كليدي در گذشته
  3. ميزان تناسب صفحه مقصد با كلمات كليدي انتخاب شده در اكانت گوگل ادوردز
  4. حداقل هزينه به ازاي هر كليك –Minimum Bid حداقل هزينه اي كه شما مي توانيد براي يك كلمه كليدي اختصاص دهيد تا آگهي شما بتواند براي آن كلمه به نمايش در آيد را Minimum Bid گويند.
  5. CTR – Click Through Rate درصد نسبت تعداد دفعات كليك بر روي آگهي به تعداد دفعات نمايش آن را CTR گويند و معياري براي تعيين عملكرد آگهي هاي تبليغاتي در ادوردز به حساب مي آيد. هر چقدر متن آگهي شما با كلمات كليدي تعريف شده براي آن، تناسب و ارتباط بيشتري داشته باشد به همان ميزان CTR آگهي شما بالا مي رود.

Google Network یا شبکه گوگل

در سيستم گوگل ادوردز، آگهي شما علاوه بر اينكه در صفحه اصلي گوگل نمایش داده مي شود، در ميليون ها وب سايت ديگر كه عضو Google Network هستند نيز نمایش داده می شود. اينكه آگهي در اين وب سايت ها به نمايش درآيد بر عهده شخص آگهي دهنده خواهد بود.

شبكه عظيم گوگل به دو قسمت تقسيم مي شود. Google Search Network شامل صفحه اصلي نتايج جستجوي گوگل، سايتهاي جستجوگر و هر وب سايتي كه نتايج جستجو گوگل در آن به نمايش در مي آيد نظير Froogle و EarthLink است. آگهي هاي گوگل ادوردز مي توانند در كنار و يا بالاي نتايج جستجو ارگانيك ظاهر شوند.

Google Content Network اين مجموعه شامل صفحات خبری، وبلاگ ها و سايت هايي كه در شبكه ادسنس گوگل عضو هستند و برخي از وبسايت هاي ديگر نظير Gmail مي باشد. آگهي هاي ادوردز مي توانند بر روي اين صفحات به شرط آنكه محتويات و URL صفحه مرتبط با موضوع آگهي باشد نمايش داده شوند.

موقعيت جغرافيايي و زبان يكي از مهم ترين ويژگي هاي تبليغات ادوردز است كه شما مي توانيد آگهي خود را فقط در كشور خاص و زبان خاصي نمايش دهيد. مثلا اگر بازار هدف شما، كشور انگلستان است مي توانيد در تنظيمات آگهي گوگل ادوردز، كشور انگلستان را به عنوان مقصد نمايش آگهي خود انتخاب كنيد.

علاوه بر تعيين كشور و موقعيت جغرافيايي نمايش آگهي، تبلیغ گوگلی اين امكان را مي دهد كه آگهي خود را در زبان هاي گفتاري مختلف نمايش دهيد. مثلآ آگهي خود را تنها براي كاربران فارسی زبان نمايش دهد.

Targeting Placement

گوگل ادوردز

شما مي توانيد به دو صورت تبلیغ گوگلی خود را تعريف كنيد. يكي اينكه آگهي خود را به همراه يكسري كلمات و واژه هاي كليدي وارد كرده و گوگل تبليغات شما را هنگامي نمايش مي دهد كه يك كاربر كلمه اي مرتبط با كلمات كليدي تعريف شده توسط شما را در Google Search Network جستجو كند. به اين روش اصطلاح Keyword Targeting گفته مي شود. كه بسياري از تبليغات دهندگان از اين روش استفاده مي كنند. همچنين در اين روش، تبليغات شما در Content Network نيز به نمايش در مي آيد.

در روش ديگر كه Placement Targeting ناميده مي شود، به آگهي دهنده اين امكان را مي دهد كه از بين سايت هايي كه در Google Network وجود دارند وب سايت و يا صفحه اي كه مورد دلخواه اوست انتخاب نموده و تبلیغ گوگلی فرد فقط در سايت مزبور به نمايش در مي آيد.

Google Keyword Tools & Keyword Matching

گوگل، اطلاعات مربوط به تعداد دفعاتي كه در موتور جستجوی گوگل يك كلمه كليدي توسط کاربران مورد جستجو قرار گرفته است را در اختيار شما قرار مي دهد. براي اينكه بدانيد در طول يك ماه گذشته يك كلمه كليدي خاص در گوگل و شبكه هاي جستجوگري كه با گوگل قرارداد دارند، چند بار جستجو شده است، به ابزار تحقيق در مورد كلمات كليدی گوگل ادوردز سري بزنيد. اين ابزار اطلاعات بسيار ارزشمندي را در ارتباط با كلمات كليدي به شما خواهد داد. شما با استفاده از اين ابزار قادر خواهيد بود كه كلمات مرتبط با كلمه كليدي اصلي مورد نظرتان را پيدا كنيد و آنها را در بهينه سازی صفحات وب سایت خود براي موتورهاي جستجوگر بكار ببريد.

https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal

 

در گذشته گوگل اطلاعات مربوط به تعداد دفعات جستجو شده يك كلمه كليدي را به كاربران ارائه نمي داد ولي بر اساس تقاضاهايي كه از گوگل شد، آنها اين قابليت را به اين ابزار تحقيق كلمات كليدي اضافه كردند. بطور مثال اگر شما بخواهيد تعداد دفعاتي که كلمه درآمد در گوگل جستجو شده است را پيدا كنيد، كافيست كلمه مورد نظر را در داخل ابزار مورد نظر وارد كنيد و برروی Get Ideas Keyword كليك نمایید. گوگل ليستي از كلمات كليدي مرتبط با كلمه وارد شده به همراه تعداد دفعاتي كه كلمه توسط كاربران جستجو شده است را در اختيار شما قرار مي دهد.

 

مفهوم  Keyword Matching در گوگل ادوردز

با استفاده از Keyword Matching شما مي توانيد كاربران هدفمندتري را جذب نمایید و از اين طريق (ROI) يا همان سود خود را افزايش دهيد. به خاطر داشته باشيد كه هر چقدر ميزان CTR تبلیغ گوگلی شما بيشتر باشد،  شما هزينه كمتري را به ازاي هر كليك پرداخت خواهيد نمود. بنابراين براي اينكه هزينه ها را كاهش دهيد، بايستي ميزان CTR خود را بالا ببريد و يكي از روشهاي افزايش CTR اين است كه آگهي شما براي Keyword  هايي نمايش داده شود كه كاملا مرتبط با موضوع تبلیغ گوگلی شماست. هر چقدر كلمه كليدي كه كاربر جستجو مي كند، به موضوع آگهي شما نزديك تر باشد، آن كاربر تمايل بيشتري براي كليك كردن بر روي آگهي تبليغاتي شما خواهد داشت و در نتيجه CTR آگهي شما افزايش پيدا خواهد كرد كه اين به نوبه خود باعث كاهش Min CPC براي كلمه (كلمات) كليدي شده و در نهايت هزينه كل تبليغاتي شما كاهش پيدا كرده و به همان ميزان سود  (ROI) شما افزايش چشمگيري خواهد داشت.

 

در سيستم تبلیغاتی گوگل ادوردز، Keyword Matching به چهار دسته تقسیم می گردد:

Broad Matching .1

Phrase Matching .2

Exact Matching .3

Negative Matching .4

گوگل ادوردز با اسمارت مدیا

سوالات متداول تبلیغات در گوگل

مستقیما این امکان وجود ندارد، شما باید یک دامنه غیر .ir مانند .org , … بر روی وب سایت خود پارک نمایید .

خیر

گوگل الگوریتم های بسیار پیچیده ای برای این کار طراحی و پیاده سازی کرده است که این امکان را از بین خواهد برد .

بله شما می توانید هر صفحه از سایت خود را به عنوان آدرس معرفی نمایید.

خیر

در صورت تحریم و یا بسته شدن  تبلیغ شما صدمه نخواهد دید و ما نسبت به جابه جایی آن اقدام خواهیم کرد .

خیر تا زمان پایان اعتبار نمایش داده می شود.

بله
امکان گزارش دهی Online در کنترل پنل وجود دارد.

بله، شما می توانید مبلغی را به عنوان سقف هزینه روزانه تعیین نمایید.

بله

شما می توانید کشور خاصی را به عنوان منطقه پخش معرفی نمایید.

بله شما می توانید ساعت و زمان پخش تبلیغ خود را تعیین نمایید.

 حداکثر ۲۵ حرف برای عنوان و دو خط حداکثر ۳۵ حرفی برای توضیح و یک آدرس سایت همچنین فاصله و تمامی علامتها حرف به حساب می آیند.

هنگامی که هزینه کلیک شما در گوگل ۵ سنت تنظیم گردد متوسط تعداد ورود بدست می آید مثلا در پلن ۴ اعتبار شما ۱۰۰ دلار بوده و در صورتی که هزینه کلیک شما ۵ سنت باشد با تقسیم ۱۰۰ دلار بر ۵ سنت متوسط تعداد کلیک شما ۲۰۰۰ خواهد شد دقت داشته باشید هزینه کلیک بین ۱ تا ۵ سنت بصورت خودکار توسط گوگل تعیین می گردد ولی هزینه کلیک بالاتر از آن توسط کاربر تنظیم می گردد.

بله اما دقت داشته باشید کلمات انتخابی شما حتما باید به وب سایت شما مرتبط باشد زیرا گوگل تمامی کلیدواژه های تبلیغ را بررسی نموده و در صورت عدم ارتباط بین کلیدواژه و سایت آنرا تایید نمی نماید این تایید بصورت خودکار توسط الگوریتم های محرمانه گوگل انجام می پذیرد اما بصورت حدودی کلمه مورد نظر حتما باید در صفحه سایت شما قید شده باشد اما پارامترهای دیگری نیز دخیل می باشد حداقل ارتباط به این شکل است که کلمه کاربر حداقل یکبار در متن صفحه آمده باشد و حتما یکبار هم در بخش meta keyword قید شده باشد در غیر این صورت گوگل آن کلمه را غیر مرتبط تشخیص داده و رد می نماید همچنین گوگل تعداد زیادی از کلمات کاربران را تایید نمی نماید جهت آگاهی بیشتر راهنمای گوگل را مطالعه نمایید.

بله
در صورتی که کلمه کلیدی دارای موارد زیر باشد تایید نمی شود:

  • در فهرست کلمات غیر مجاز گوگل نباشد.
  • توسط گوگل به سایت نامرتبط تشخیص داده شود.
  •  نسبت نمایش به کلیک آن کمتر از ۲ درصد باشد.

بله
این سرویس Google Network نام دارد که فعال سازی آن رایگان می باشد .

بله
یکی از مراحل تایید گوگل تایید وب سایت می باشد در این مرحله چندین بخش یک سایت بررسی می شوند.
نام دامنه: نباید ای ار باشد و همچنین نباید بصورت redirect یا همان forward باشد – نباید در لیست سیاه گوگل باشد.
محتوای سایت:نباید دارای اشکال در ساختار طراحی باشد-باید دارای متن قابل خواندن توسط گوگل باشد-نباید دارای محتوای غیر مجاز باشد.
هاست: نباید کند باشد-نباید ای پی آن در لیست سیاه گوگل باشد-هاست نباید دارای اشکال باشد-هاست باید توسط گوگل قابل مشاهده باشد.

بله اما دقت داشته باشید کلمات انتخابی شما حتما باید به وب سایت شما مرتبط باشد زیرا گوگل تمامی کلیدواژه های تبلیغ را بررسی نموده و در صورت عدم ارتباط بین کلیدواژه و سایت آنرا تایید نمی نماید این تایید بصورت خودکار توسط الگوریتم های محرمانه گوگل انجام می پذیرد اما بصورت حدودی کلمه مورد نظر حتما باید در صفحه سایت شما قید شده باشد اما پارامترهای دیگری نیز دخیل می باشد حداقل ارتباط به این شکل است که کلمه کاربر حداقل یکبار در متن صفحه آمده باشد و حتما یکبار هم در بخش meta keyword قید شده باشد در غیر این صورت گوگل آن کلمه را غیر مرتبط تشخیص داده و رد می نماید همچنین گوگل تعداد زیادی از کلمات کاربران را تایید نمی نماید جهت آگاهی بیشتر راهنمای گوگل را مطالعه نمایید.

مشاوره رایگان

Back to top